קלינאות תקשורת הינו מקצוע פרא רפואי, שמטפל באנשים מבוגרים ובילדים שיש להם בעיות הגייה, הבעת השפה או הבנתה של השפה המדוברת. קלינאות תקשורת מטפלת גם בהפרעות בתקשורת לא מילולית וכן בהפרעות בבליעה.
קלינאי תקשורת עובד במסגרות שונות במערכת החינוך, בעיקר כדי לזהות באופן המוקדם ביותר את הקשיים השפתיים שלו בדיבור ולפתור חלק מהותי מקשייו במסגרת בית הספר. כשמדובר באוכלוסיית לקויי שמיעה – ניתן להשתמש במודלים שונים להפקת התועלת המירבית של אוכלוסיה זו שיש לה צרכים מיוחדים במסגרת השהות במערכת החינוך, בתחום שנקרא "אודיולוגיה". בהקשר של קלינאי תקשורת וילדים לקויי שמיעה במערכת החינוך, מדובר על אודיולוגיה חינוכית –
שיש לה מספר תפקידים אותם מקיים קלינאי התקשורת.
|
|
קלינאי תקשורת במערכת החינוך-יכול לסייע לא רק לימודית לילד, אלא גם חברתית. |
|
|
מהם תפקידיו של קלינאי תקשורת במסגרת החינוך של ילדים לקויי שמיעה?
התפקידים המהותיים המגדירים את תפקידו של קלינאי תקשורת באודיולוגיה חינוכית הוא ילדים שיש להם קשיים בשפה, אבחון פרטני שלהם שיכול להתבצע תוך עריכת תצפית, מדגמי שפה מתוך הסביבה הטבעית שלו, איסוף נתונים מקרוביו או אבחון פורמלי, הכנתה של תוכנית התערבות מתאימה לשיפור היכולת השפתית וטיפול וליווי. קלינאי תקשורת יעניק גם הדרכה וייעץ להורי הילדים המתקשים.
איך בא לידי ביטוי השילוב שבין קלינאות תקשורת ואודיולוגיה חינוכית?
אודיולוג חינוכי וקלינאי תקשורת בעלי מובדלות בתחום ייעודם – כשהאודיולוג יפגין הבנה בחשיבות תפקוד מערכת השמיעה והענקת המענה היישומי לצורך של אותו ילד לקוי שמיעה, בעוד שקלינאי תקשורת יהיה זה שיטפל באופן פרטני בילד, יעקוב אחר מערכות ההגברה, ייעץ לצוות, ייעץ להורים ויעשה טיפול קבוצתי, יערוך הסברות בכיתות שומעים ועוד. שני התחומים הללו הם מקצועות נפרדים בארצות הברית, בעוד בישראל ישנו שילוב שמקנה לבעל המקצוע את ההגדרה: קלינאי תקשורת חינוכי, או בעל תואר בקלינאות תקשורת חינוכית ללקויי שמיעה.
מהן המסגרות השפתיות בהן יעבוד קלינאי תקשורת חינוכי?
קלינאי תקשורת חינוכית יעבדו כבר במסגרות החינוך לגיל הרך – כאשר קלינאי התקשורת נמצא בסינרגיה מתמדת עם הסביבה של מטופליו: עם הגננת, המטפלים, סייעי הגננת, המטפלים הפרא רפואיים, הפסיכולוג החינוכי, היועץ הסוציאלי, יועץ חינוכי, מנהלת הגן וגם מול הגורמים החיצוניים למסגרת החינוך ללקוי שמיעה – לרבות רופאים ופיזיותרפיסטים בתחום, מורים וכיתת הלומדים. קלינאי התקשורת יכול גם ליצור את הסביבה הרצויה לשילובו של בעל לקות השמיעה, על מנת שתוכנית ההתערבות שלו תצליח – לרבות התערות חברתית במסגרת רגילה בבית הספר.