עם נתונים של למעלה מ-9000 אוטיסטים בישראל שהחברה לעיתים מתקשה לטפל ולקדם אותם, נדרשת שיטת טיפול ייחודית שתגרום להם להפתח חברתית ולפתח את המוטוריקה והתקשורת. זו בדיוק גישת הטיפול ABA.
בשנים האחרונות חל גידול משמעותי, בכל העולם וגם בישראל, בכמות האנשים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. לפי נתוני משרד הבריאות והרווחה, בשנת 2004 היו בישראל 1325 אוטיסטים מדווחים. השנה מעריכים כי מדובר על למעלה מ-9000 אוטיסטים בישראל, כלומר עלייה של פי 9 ב-9 שנים.
הקשיים עימם מתמודדים ילדים אוטיסטיים
אוטיזם מוגדר כהתכנסות של אדם בתוך עצמו. זוהי הפרעה חמורה של תהליכי התפתחות המאובחנת בשנים הראשונות של הילד. הילד יוצר פערים הולכים וגדלים מול הסביבה בעיקר בשלושה תחומים:
1. שפה ותקשורת: התפתחות לקויה של תקשורת מילולית ולא-מילולית ופיגור משמעותי בהתפתחות האינטלקטואלית.
2. התנהגות: האוטיסט מאופיין כמי שמתנהג באופן לא נורמטיבי במגוון רחב של התנהגויות.
3. קשרים חברתיים: התכנסות עצמית, התבודדות וחוסר ביצירת קשרים חברתיים תקינים.
האוטיזם אינו מובחן בלידה ואין לו סממנים ביולוגיים. נראה כי התינוק מתפתח באופן נורמאלי עד גיל 12 חודשים בערך ואז ניתן להבחין כי הוא מכונס בעצמו, אינו יוצר קשר עם הסביבה או במקרים אחרים נסוג, מאבד אוצר מילים שכבר רכש ומיומנויות שכבר למד. למרות מחקר רק בנושא בעולם, טרם נמצאה הסיבה החד-משמעית לגבי מה גורם לאוטיזם.
|
|
אוטיזם-יכול לקרב הורים אל הילד או לגרום לרחוק בשל חוסר אונים למצבו של הילד. |
|
|
הטיפול ההתנהגותי בהקשר של קידום אוטיסטים
בהיעדר מציאת הסיבה הגורמת לאוטיזם, התפתחה באמצע המאה הקודמת גישה טיפולית הנשענת על עקרונות הגישה ההתנהגותית. זו נקראת "גישת ה-ABA" או "ניתוח יישומי של התנהגות". זו גישה (חוקים\עקרונות שעובדים תמיד) העוסקת בקשר שבין התנהגות (כל פעולה שהאדם עושה) לבין הסביבה (חיצונית- מה שסובב אותנו, או פנימית-מצב סטטי של רגשות, מחשבות, רצונות ועוד). הגישה מבוססת על עקרונות היסוד של התיאוריה ההתנהגותית ובדור האחרון זכתה לפופולאריות בהקשר של עבודה עם ילדים ובוגרים הלוקים באוטיזם. המטרה הטיפולית של ה-ABA היא לקדם ולשפר את איכות חייו של המטופל באמצעות תוכנית עבודה אישית, המותאמת ליכולותיו, בשאיפה להביא אותו למיצוי הפוטנציאל הגלום בו.
בסרטון הבא- הדגמה של גישת ABA עם ילדים אוטיסטים.
|
|
גישת ABA פועלת גם במישור הפיזי וגם במישור הנפשי. |
|
|
למי מיועדים הלימודים
משפחות שלהן ילדים עם בעיות תקשורת זקוקות למטפלים מיומנים שילוו וידריכו את ילדיהן באופן שיקדם אותם בכל תחומי החיים. הליווי וההדרכה מתרחשים הן במסגרות החינוכיות בהן שוהים הילדים בשעות הבוקר, והן במסגרת העבודה היחידנית בביתו של הילד בשעות אחר הצהריים. בוגרי הקורס יוכלו להשתלב בצוותי עבודה המטפלים בילדים עם צרכים מיוחדים ולסייע בשיקומם, בקידום מרבי של תפקודיהם ובהשתלבותם בחברה.תוכנית הלימודים מיועדת לכל מי שמעוניין ללמוד גישה טיפולית ושיקומית מובילה ולהשתלב בעבודה ובתחום. התוכנית מתאימה:
• לסטודנטים ללא רקע קודם בתחום
• לבעלי ידע בגישות טיפוליות אחרות המעוניינים ללמוד גם את גישת ה- ABA
• לבעלי תעודת הוראה ואנשי החינוך המיוחד
• להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים
• למעוניינים בהסבה מקצועית
"קורס המטפלים בגישת ABA" (מטפל התנהגותי) של "מרכז שי"
"מרכז שי" מכשיר מזה 7 שנים מטפלים התנהגותיים והוא המרכז הוותיק מסוגו בישראל. בקורסים של "מרכז שי" לומדים התלמידים את התיאוריה של הטיפול ההתנהגותי; הם צופים בדוגמאות טיפול רבות בוידאו; ומתרגלים את טכניקות הטיפול באמצעות משחקי סימולציה מטפל-ילד בין התלמידים. בנוסף, ישנן הרצאות הרחבה לגבי שוק הטיפול בתחום ואפשרויות התעסוקה בו. "מרכז שי" אף מסייע לבוגריו להשתלב בשוק העבודה, בהתאם לפניות שמגיעות מהשוק אליו. נציין גם שלאחרונה קיבל הקורס הכרה ממשרד החינוך למתווה "אופק חדש". סגל המרצים של "מרכז שי" כולל מנתחי התנהגות בעלי ידע וניסיון מוכחים מעבודה רבת שנים בתחום.
בסרטון הבא- הדגמה נוספת על מערך טיפול בגישת ABA לילדים אוטיסטים.
|
|
גישת ABA-עבודה איטית אך כזו שמביאה תוצאות עם הילדים. |
|
|
עוד ב"מרכז שי": קורס השילוב
בשנים האחרונות מתרחבת המגמה של שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות. בעוד שבעבר שלטה בישראל המגמה של הפרדה מוחלטת של הילדים בעלי הצרכים המיוחדים מהחינוך הרגיל, ושליחתם למסגרות החינוך המיוחד, הרי שבשנים האחרונות משולבים ילדים רבים יותר בגנים ובכיתות רגילות. השילוב בשנות הגן ובית הספר נעשה על מנת להוביל את הילד לשילוב עתידי בחיי הקהילה, ככל שניתן. בנוסף, גם הילדים הרגילים מרוויחים מהשילוב, בנושאים כגון חינוך לסובלנות ובלימוד להכיר את השונה. קורס השילוב של "מרכז שי" מתמקד בשילובם של ילדים על הרצף האוטיסטי (PDD) בחינוך הרגיל. הקורס נועד להכשיר את מתאמי השילוב ולסייע להם להשתלב בשוק העבודה בתחום. בקורס מוצגות בהרחבה אסטרטגיות שילוב מודרניות.
למידע על סגל המרצים במרכז שי-לחצו כאן!
השתלבות בשוק העבודה בתום הקורס
"מרכז שי" מסייע לבוגרי הקורסים להשתלב בשוק העבודה. ניתן להשתלב במסגרות חינוך מיוחד המחפשות מטפלים התנהגותיים; בשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגילות; ובשוק הפרטי, כמטפלים התנהגותיים וכמשלבים העובדים באופן פרטני עם הילדים.