נתונים אחרונים מצביעים שסטודנטים להוראה נוטים להעדיף במובהק ללמד במרכז. בתגובה מוסר משרד החינוך שקיים מתן עדיפות ליישובי הפריפריה. נתון מדאיג זה צץ ועולה אחרי שבעבר איכות סגל ההוראה בארץ זכתה לקיתונות רותחין, כעת מתמודד משרד החינוך עם בעיה חדשה, שבמסגרתה מורים מצטיינים לא רוצים לממש את הייעוד המקורי שהקצה להם משרד החינוך שהוא לימוד ביישובי הפריפריה, ומעדיפים את מנעמי המרכז.
בריחת מוחות
אותם מורים סוררים אך מצטיינים סיימו תכנית מיוחדת לסטודנטים בעלי נתונים גבוהים מהממוצע. תכנית "מצוינים להוראה" היומרנית והיוקרתית של משרד החינוך, ומקור לגאווה לא מבוטלת נחשבת כעילוי בכל הנוגע לליטוש איכותם של המורים בארץ. "מצוינים להוראה" אף מספקת מלגת לימודים מלאה לסטודנטים שבחרו ללמוד הוראה, בתמורה למלגה מתחייבים הסטודנטים לעבוד בעתיד כמורים לכל דבר.
הטובים להוראה – המצטיינות למרכז – הפריפריה
למרות כל הנתונים המרשימים והפרויקט היומרני, נדמה שהפריפריה תיוותר לנצח מאחור. על פניו מדובר בפרויקט עם נתוני פתיחה מבטיחים – הסטודנטים שמתקבלים עליו צריכים להיות עם פסיכומטרי הגבוה מ 630, מקבלים את המלגה האמורה, מתחייבים לשמש כמורים, ועד כאן הכול טוב ויפה, אך ברגע שהסטודנטים מסיימים את לימודיהם וצריכים לבחור, הם יעדיפו לרוב ללמד במרכז.
הטובים להוראה – המצטיינות למרכז – פערים
אחד מהבכירים של תכנית "מצוינים להוראה" מסכים אמנם עם הקביעה שהבקשה ללמד באזור המרכז היא גבוהה מאוד, אך לטענתו אין למורים לעתיד יד בדבר, והם ישובצו על פי מקומות פנויים, ולכן הנתונים המדאיגים לכאורה מצביעים רק על ביקוש ולא על שיבוץ בפועל. גורם אחר מתחום החינוך בשלטון המקומי אומר שהתון הזה מעיד על סוג של מעגל קסמים שחובה לפרוץ אותו, ויש לעשות זאת על ידי תכנית מצטיינים ייעודית לפריפריה, כך שבריחת המוחות לא תימשך לנצח.