פסיכותרפיה גופנית היא גישה שפותחה על ידי אחד מתלמידיו של זיגמונד פרויד. התלמיד שצפה ברבים מהטיפולים של פרויד נוכח לדעת שבעת הטיפול הפסיכואנליטי יש איזון מושלם בין תגובות גופו של המטופל לבין התכנים שהוא מעלה בעת הטיפול. מכאן נוצרה הנחת יסוד בתחום הפסיכותרפיה הגופנית שטוענת שתהליכים נפשיים וגופניים מתרחשים יחדיו, שכן הגוף והנפש הם מקשה אחת.
פסיכותרפיה גופנית
הפסיכותרפיה הגופנית היא גישה טיפולית שנוצרה ופותחה על ידי וילהלם רייך שהיה תלמידו של זיגמונד פרויד. רייך ראה את הגוף והנפש כמכלול אחד, ולכן יש זיקה ישירה לכל התהליכים הנפשיים והתהליכים הגופניים. כל חוויה נרשמת בתאי גופו של האדם, בין אם מדובר בטראומה, רגשות מודחקים או זכרונות – כולם נטמעים בתאי הגוף. מסיבה זו העבר משפיע על התהוותנו ויש לו השלכה ישירה על הדפוסים הרגשיים, ההתנהגותיים והגופניים שלנו.
מטרות
אם נצא מנקודת ההנחה של רייך, עלינו להיות יותר קשובים לגופינו, לאיתותים ולמסרים שלו, יש לו הרבה "ביקורת" להעביר על דרך החיים שלנו ולרוב הוא מאותת לנו דרך חוויות פיזיות כמו כאבים ומחלות שונות. הפסיכותרפיה הגופנית היא דרך ללמוד ולהכיר את כל האותות והמופתים האלה, כך שנוכל ללמד אחרים להיות יותר קשובים לגופם ומכאן גם לנפשם, מה שיוביל בסופו של דבר לבריאות ולשלמות נפשית ופיזית גבוהות יותר.
על לימודי פסיכותרפיה גופנית
לימודי פסיכותרפיה גופנית נועדו להעניק למשתתפים את הכישורים והמיומנויות שנדרשים לצורך טיפול והבנת הקשר בין הגוף, נפש לרוח. המסלול מעביר את המשתתפים בכל השלבים שיש ללמוד כדי להבין את הקשר הזה – המישור הפסיכולוגי, הפיזי, האנרגטי, הנפשי, הרגשי, הרוחני ודפוסי התנהגות ומחשבה. המגמה העיקרית של מפתחי התכנים של הלימודים הייתה להקנות למשתתפים ידע מעמיק יותר בכל מערך הרגשות המודחקים לבין הקשר שלהם למתחים, כאבים ומחלות, ודרכים כיצד למנוע את הישנותן של אותן מחלות, או דרכים לטפל בהן כשהן כבר מופיעות. הלימודים מכילים טכניקות רבות של מגע, תנועה ודיבור אתן יוכלו המטפלים לסייע למטופלים שלהם לעשות את הקישור הנכון בין גוף לנפש.