מסתבר שלא רק באקדמיה יש מרצי חוץ הקרויים גם מרצי קבלן. גם בבתי הספר שלנו, בייחוד בתיכונים ובחטיבות הביניים קיימים מורי קבלן, המועסקים ע"י גורם חיצוני מחוץ לבתי הספר. אלו, בדומה למרצי החוץ באקדמיה, מחוסרי הטבות פנסיוניות, עובדים ארעיים שגם זוכים ליחס נחות יותר בקרב המורים הקבועים בבתי הספר השונים.
מחקר חדש שערך מכון ון- ליר מגלה שהיקף התופעה של העסקת מורי קבלן דרך מעסיק חיצוני היא נרחבת במיוחד וההערכות מדברות על לפחות 10,000 מורים המועסקים בשיטה זו. התופעה אינה במעקב ובמקרים רבים מדובר על מורים שאפילו אינם בעלי תואר בחינוך אלא רק תעודת הוראה במקצועות שונים. אין ספק שמבחינה כלכלית מדובר בחסכון משמעותי לבתי הספר, אולם במישור איכות החינוך, עלולה להיווצר פגיעה אנושה.
מורים שלא מקבלים תנאים הם מורים שפחות ישקיעו
הבעיה העיקרית של מורים מן החוץ, היא שמדובר במורים ארעיים, שאינם שווי זכויות ולרוב אלו מוטלות בספק לגביהם. בניגוד למורים במשרד החינוך שזכאים להטבות מטעם המשרד, מתנות לחג, הטבות פנסיוניות ועוד זכויות מקצועיות נוספות ובכלל זאת גם היתר לקביעות משרה, המורים מן החוץ לא מקבלים כלום מאלו ולעיתים גם עובדים במספר בתי ספר שונים באותו היום או השבוע. הדבר הזה יוצר חוסר לויאליות למערכת, דבר שמתבטא גם בחוסר השקעה בצורת ההוראה והחינוך לילדים שלנו.
|
|
מורים- לא צריכים לעשות איפה ואיפה בתנאים. |
|
|
פוגע ביכולת לשפר הוראה ותכני לימוד
הבעיה העיקרית בהעסקת מורים מן החוץ אינה טמונה רק במיעוט הזכויות שלהם, אלא גם בחוסר הפיקוח עליהם. איש לא ממש יודע עד כמה הם מעודכנים בכל חומרי הלימוד הנדרשים או מה איכות הלימוד שלהם. בעיקר הדבר מהווה פגיעה בתלמידים שלומדים עם המורים הללו בהכנה לקראת בגרויות או במקצועות מהותיים וחשובים כדוגמת המקצועות המדעיים או לימודי המתמטיקה. בנוסף, בשל חוסר הידיעה על צורת תפקודם בהוראה ואי הפיקוח עליהם, לא ניתן גם להסיק מסקנות שישפרו את אופי ואופן הלימוד שלהם וכך כל עולם ההוראה הישראלי נבלם מלשפר עצמו ולהתקדם.
מעמיק פערים חברתיים
עוד סיבה מדוע מסקנות המחקר מצביעות באופן חד משמעי על הפגיעה במערכת החינוך בהעסקת מורי קבלן, היא שלפי המחקר צורת ההעסקה הזו מעמיקה פערים חברתיים. למה הכוונה? ביישובים בעלי אופי תושבים מבוסס כלכלית, אלו יכולים להרשות לעצמם להעסיק מורי קבלן כדי לתת יותר תגבור לימודי לילדיהם. זאת בשעה, שביישובי פריפריה ויישובים שאינם מורכבים מאוכלוסייה מבוססת, הילדים נאלצים להסתמך על המורים במערכת בלבד ויתכן שבכך מפסידים שעורי תגבור שמגיעים באותה מידה בדיוק גם להם. רק פיקוח ממשלתי על התופעה ומציאת פתרונות כיצד לצמצם אותה, יכולים באמת לסייע למגר את התופעה הזו ולהחזיר את הכבוד למורים באשר הם.
לקריאה נוספת בנושא...
חוסר ארגון במערכת החינוך
מכללות להוראה- דימוי ירוד