רבים בעולם הריקוד והמחול נוטים לחשוב כי רקדן מעולה יכול להיות מורה טוב באותה מידה, מדובר בשגיאה חמורה שכן תכונות האופי וההכשרה שעובר רקדן מול מורה היא שונה לחלוטין. מורה צריך להיות ניחן בתכונות אופי של סבלנות, של כריזמה, של יכולת הוראה טובה, של תקשורת בין אישית מעולה, של הדגמה של כל תנועה והסברים שלה במילים שיחזקו את כוונת התנועה.
מה ההבדל בין רקדנית למורת ריקוד?
הרקדנית צריכה להתמיד, להיות בכושר טוב, להבין תנועה ומוזיקה, להיות יצירתית ועם טכניקה טובה. המורה לעומתה צריכה להיות כל אלה ויותר – היא צריכה לדעת כיצד לתקשר באמצעות מילים ותנועה כאחד. מורה לריקוד צריכה לגרום לתלמידיה להרגיש נוח בגופם בכדי שייהנו מהשיעור, ישתחררו ויבצעו את קטע המחול הכי טוב שאפשר. המורה צריכה להיות כייפית ולמשוך אחריה את התלמידים למוזיקה, לקצב ולתנועה.
שיקולים בבחירת מקצוע הוראת הריקוד
לפני שנכנסים לעולם הוראת הריקוד, דבר שרקדנים רבים בוחרים לנסות בשלב כזה או אחר, חשוב לשקול זאת ולשאול עצמכם מס´ שאלות. כך למשל – מה המטרה של הוראת הריקוד? האם מדובר בהכנסה נוספת או רצון ללמד? האם מקננים בך רגשות קנאה שיכולים להתעורר כנגד התלמידים? האם תעשירו את התלמידים בהשתתפות בסדנאות, פסטיבלים ושיעורי אורח? האם תרצו להעביר את הטכניקות שלמדתם הלאה או תעדיפו לשמור אותם לעצמכם? – תשובות לשאלות אלו ועוד יכולות לסייע לכם בהבנה האם מקצוע הוראת המחול מתאים לכם.
דגשים ועצות בהוראת מחול
אחד הדברים החשובים ביותר בשיעורי מחול הוא לגרום לתלמידים להיות חיוביים ולהרגיש נוח עם הגוף והתנועה שלהם, כך למשל לחזור על אותה התנועה עד שתיקלט אצל כולם היא דרך מעולה לגרום לתלמידים להרגיש נוח ופתוחים עם המורה, כמובן שזה דורש סבלנות ויחס אישי גבוה לכל תלמיד. למרות היחס האישי חשוב לדבר לא פעם באופן כוללני לגבי טעויות בכדי לא להעמיד תלמיד על המקום ולהביך אותו, לפחות בתחילת הדרך, עד שמרגישים נוח מספיק להעיר באופן ספציפי לשם ביקורת בונה והתפתחות התנועה. לתת מחמאות ופידבקים חיוביים למי שעובד קשה ומגיע לו זה לא פחות חשוב.