טקסטים ספרותיים משמשים כראי הנפש, ובכך עשויים להעלות את הנרטיב של המטופל עצמו. הטקסט הספרותי עשוי להיות פעמים רבות מקביל לנפשו של אדם וניתן לשאול ממנו את האינטרפרטציות ככלי טיפולי
היצירה הספרותית מאפשרת דיאלוג אישי בין הקורא למילה הכתובה, גם אם אין תוכו של ספר כברו והקורא עשוי להעניק לסיפור משמעות מעט אחרת מ"כוונת המשורר". התוכן בספרות הכתובה עתיד להעלות רגשות מסוימים הנשלפים ממעמקי הנפש גם אם אינם מוסברים מעל לפני השטח, ותוך כדי הטיפול הביבליותרפי ניתן להתמודד איתם – להבין מאין באו, להקשיב להם, להבין אותם ולקבלם. המסגרת הטיפולית בביבליותרפיה היא עולם שלם שבו כותבים, קוראים, מספרים ויוצרים כדי להעלות למודעות את הגורמים לבעיותיו של המטופל ולאפשר לו להתמודד איתם באופן בטוח ואף מכוון.
מה עושה המטפל בביבליותרפיה?
המטפל ישתמש בטקסט כדי להעלות "קול שלישי". הטקסט יכול להיות מובא ממקור חיצוני, או שנכתב בחדר הטיפולים. תוך קריאתו או הקראתו, ניתן לתווך ולגשר בין הטקסט לבין הרגשות והרגשות הנסתרים במעמקי נפשו של המטופל, תוך עשיית תרגילים שונים ביצירה ובהבעה ובהענקת פרשנות פנימית. המטפל "יקרא" ויבין את המסרים שיראה המטופל מתוך הידע והניסיון שצבר ויציף אותם למעלה. לאחר מכן תמצא הדרך להתמודדות מולם.
|
|
נכנסים לנדבכי נפשו של האדם דרך טקסטים |
|
|
מה לומדים בביבליותרפיה?
היקף הלימודים בביבליותרפיה משתנה – ויכול לנוע בין לימודי תעודה (קורס) ובין לימודים לתואר בביבליותרפיה. על כן, נושאי הלימוד ישתנו בהתאם. אלו יכולים להיות לימודי ספרות – שירה, פרוזה, טקסטים מתוך אגדות, טקסטים מתחום התיאטרון ועוד, פסיכולוגיה התפתחותית וקלאסית, ספרות ופסיכולוגיה, סמלים שונים, פסיכופתולוגיה, ישות בספרות וכן לגעת בנושאים כמו כתיבה יוצרת, פסיכותרפיה, תיאוריות אישיות, פסיכודרמה ועוד. לימודי ביבליותרפיה יכללו בין השאר הגשת עבודות ופרויקטים וכן תתכן התנסות מעשית.
מה מאפשרת תעודה בביבליותרפיה?
התעודה המיוחלת עם סיום לימודי ביבליותרפיה תאפשר עיסוק בתחום המבוקש, בהתאם לרמת ההכשרה שנרכשה. המסגרות בהן ניתן לשלב את הידע שנרכש בביבליותרפיה יכולות להיות בין השאר עבודה סוציאלית, חינוך, מדעי ההתנהגות, ספרות, פסיכולוגיה, קלינאות תקשורת ואפילו היסטוריה ותרבות, וכן ניתן לשלב זאת בעבודות מחקר בתחום שנעשות בלימודים מתקדמים.