תפקידו של מנהל הציבור הוא מכלול של ארגונים ציבוריים אשר פועלים במדינה. המנהל הציבורי פועל בסביבה המכוונת על ידי גופים פוליטיים ובהקשר של עיצוב מדיניות ציבורית.
ניתן לראות כי המנהל הציבורי מתנהל על פי כללים ביורוקרטיים, מעוגן במשפט המנהלי, מאויש וממומן על ידי הציבור וחשוף לביקורת ציבורית. העובדים משקפים ערכים ונורמות ציבוריות, והתנהגותם מושתתת על מערכת יחסים ממוסדת.
מנהל ציבורי – היסטוריה
כבר שנים רבות שקיים מינהל הציבורי, אנשים אומרים כי תחילתו של המינהל הציבורי היא מתרבויות עתיקות כמו מצרים ופרס אשר בהם הוקם מינהל ציבורי מפותח אשר עסק בגביית מסים, באכיפת חוקים, בגיוס וניהול הצבא. ניתן לראות כי הסיבה העיקרית אשר הובילה להתפתחות המינהל הציבורי במקומות אלו היא עצם קיומה של חברה הידרולוגית. במדינות אלו קיים מחסור במים באופן קבוע, דבר זה הוביל לכך שיש צורך להקים מנגנון אשר ידע לווסת את המים בצורה יעילה וחכמה הדבר גרם ליצירת ארגונים שונים כגון מפלגות, אוניברסיטאות, והכנסייה הקתולית כארגון ולא כמוסד דתי. חשוב לציין כי תחילתו של המינהל הציבורי בתוך החברה המודרנית הייתה בתקופת של המהפכה התעשייתית אשר הובילה לתהליכי עיור והציבור התחיל לעבור לערים גדולות והיה צורך באדם אשר יארגן אותם.
|
|
תפקידו של מנהל הציבור הוא מכלול של ארגונים ציבוריים אשר פועלים במדינה. |
|
|
שלושה סוגים של מינהל ציבורי
ניתן לזהות שלושה סוגים של מינהל ציבורי אשר קיימים. ראשית קיים המינהל המסורתי, הקבלה לשרות היא על בסיס קרבה לשלטון. ניתן לראות כי אין יסודות רציונאליים על מנת להתקבל לתפקיד. מינהל פריזמטי, הוא מצוי בעיקר בארצות אשר נמצאות תחת משטר קולוניאלי, אשר אימצו לעצמן את כל המרכיבים הנהוגים בממשל המערבי: חוק, חוקה, תקנון שירות המדינה, חלוקה למחוזות וכדומה. חשוב לציין כי במדינות אלו שולט המרכיב המסורתי, ולכן מבצעים שילוב בין השנים. מינהל מודרני, נמצא תמיד במשטרים של מדינות מערביות. המינהל המודרני בא לידי ביטוי בשני אופנים, "קריירה פתוחה" אשר מאפשרת לו כניסה לכל אחת מרמות הדרגות השונות בתוך המודל האמריקאי ו"קריירה סגורה" אשר מתקדמות היררכית בארגון בתוך המודל הבריטי.
מינהל ציבורי בישראל
בשנים הראשונות מינהל ציבורי בישראל היה מינהל פריזמטי אשר אימץ דפוסי התנהגות מסורתיים ומודרניים פורמאלית מתקופת המנדט הבריטי כגון חוקים, חלוקה למחוזות, בתי משפט, תקשי"ר וכניסה על בסיס מכרז ועוד. ניתן לראות כי מנגד, באו לידי ביטוי קווים פריזמטיים אשר מתבטאים בפורמליזם, נצרו פערים בין מה בנעשה בפועל לבין מה שאומרים כי עושים, בעקבות זה נוצרה ירידת בכוחה של ההסתדרות, והחלו תהליכי הפרטה החל משנות ה-80 וייעול המשרדים הממשלתיים בישראל, הביאו לפיחות בהשפעת חלק מן המאפיינים הללו.