צלם עיתונות הוא גם עיתונאי לכל עניין. מלבד המחשת המסר במילים, הצלם יכול לתאר אותו באופן ויזואלי וחי ככל הניתן מן השטח. בעולם ממוחשב וגלובאלי כשלנו, ישנן איכויות נוספות לצלם העיתונות – לרבות קבלת החלטות מהירות ועמידה באתגרים בזמן אמת.
צלם עיתונות, כפי שכתב עיתונות עושה, רוכש את המידע מן השטח – הוא אוסף אותו בשטח ולעתים נדרש לשלוח את החומר מיד למערכת העיתון. בזאת, אולי בשונה מכתב העיתונות, על הצלם להיות במקום נכון ובתזמון – ובכך הוא תופס משמעות נוספת ביצירתו. היצירה צריכה לספר את הסיפור של הכתבה, וזאת באופן האובייקטיבי ביותר, אף אם הכתבה עצמה תופסת עמדה מסוימת. עליו להיות אובייקטיבי גם בשלב העריכה – אין לשנות את התמונה לאחר צילומה ולשלוח אותה כמו שהיא למערכת, למעט תיקוני תאורה קלים.
תגמול על עבודה עיתונאית או על עבודות צילום
עיתונאים פעמים רבות מחרפים את נפשם רק כדי להשיג פריים מוצלח יותר מלאחרים, כדי להיות זה שפותח את השער בעיתון הבוקר של מחרת או באתר האינטרנט. רק תמונה אחת מתוך ימים של עבודה מתישה היא בעלת סיכוי להתפרסם, אולם כשהיא טובה – היא יכולה לזכות בכסף רב דרך סוכנויות צילום מהארץ ומחו"ל ותוך כדי עבודה שיווקית טובה. בין השאר, יש תערוכות ותחרויות נושאות פרסים מיוחדות – בארץ ובחו"ל לצלמים, וככל שמגישים יותר מועמדויות ניתן להתקדם אל התהילה ואל התגמול הכספי הנלווה.
|
|
צלם עיתונות רוכש את המידע מן השטח –ולעתים נדרש לשלוח את החומר מיד למערכת העיתון. |
|
|
אתיקה של צלם עיתונות
מתוך העבודה הלחוצה בשטח, הצלם מפתח לרוב כישורים וקשרים כדי להתברג בעמדת צילום טובה, או ביכולת יצירתית ותושיה כדי לעמוד בפני אתגרים שונים – כמו לדוגמה התגברות על מחסור בציוד, אי עמידה בלוח הזמנים ועוד. התוצאה היא מציאת פתרונות שדורשים רמה גבוהה של אתיקה עיתונאית. האתיקה לוקחת חלק גם בחוקי צילום ובחוק בישראל או בעולם – את מי מותר לחשוף לעיני הצופים ואת מי לא, איך ניתן לצלם אותם אם כן, מה גבול הטעם הטוב ואיך לצלם את התמונה באופן הטוב ביותר באותו הרגע – משום שאין לערוך בה שינויים, אלא אם אלו שינויי תאורה.
מהי מטרת לימודי צילום עיתונות?
בלימודי צילום עיתונות מפגישים את צלמי העיתונות לעתיד עם צלמי עיתונות מן הארץ ומחו"ל, חושפים אותם לזרמים ולאסכולות צילום שונות, מפתחים את החשיבה הביקורתית ואת היכולת היצירתית להעביר מסר בתמונה בהתראה קצרה מאוד, זויות צילום רצויות, קומפוזיציות, כתיבת קפשנים וכיתובים, אתיקה עיתונאית, יכולות שיווקיות, בחירת תמונה טובה מתוך המאגר שצולם שממחישה את הרצוי ועוד.