במקצוע העיתונות ישנו אלמנט של חדשנות, של ההוויה בקצה חוד החנית ולא פחות מכך – היתרון שהעניין מביא על מנת להשפיע על דעת ההמון בתקשורת. כשהעיתונאים כבר לא עוד דמות עלומה מאחורי המילים, יש יותר סיבות ללמוד להיות עיתונאי.
ישנם עיתונאים אשר "נכנסים מן הדלת האחורית" לתחום העיתונות – מתוך עיסוק בתוך החברה והתברגות מעלה לתפקידי עיתונאים, ניסיון צבאי, מקצוע משיק לעולם העיתונות ושלוקח חלק ממנו – לרבות צילום עיתונות ועוד. עולם התקשורת העכשווי מחייב את הידע המקיף שסביב סיקור החדשות, בניית כתבה נכונה, למידת תחום האינטרנט לצד התפקידים בעיתונות הכתובה. כדי להצליח להתבלט מעל ליוצרים עיתונאים אחרים צריך להצטייד בלא מעט כריזמה, אולם לידע המקצועי יש משקל רב בהמשך הדרך.
ללמוד להיות עיתונאי בדרך לפוליטיקה
סוגים רבים בעיתונות קשורים קשר הדוק עם עולם יחסי הציבור והפוליטיקה, בין אם העיתונאים יוצרים קשר עם חברי כנסת או ממשלה על מנת ליצור סנסציות תקשורתיות כששני הצדדים מרוויחים, או בין אם עיתונאי עבר פנו לתחום הפוליטיקה במטרה לעבות את קהלם ולהוביל לא רק דעה, אלא את סדר היום. לא מעט מן העיתונאים הפכו לאנשי ציבור כדי לצבור קהל קוראים ועוקבים אחריהם, לשתול או להציג דעה רווחת ולפתח את האידיאל מתוך מושבים גבוהים יותר וברי השפעה, לאחר פיתוח קשרי עבר עם אישי ציבור או אנשי תקשורת אחרים.
איך ללמוד להיות עיתונאי?
בישראל, ישנה אפשרות ללמוד את מקצוע התקשורת בדגש על עיתונות במוסדות לימוד אקדמיים, תוך סיום תואר ראשון בתקשורת. ניתן לגשת גם לתוכניות לימוד נוספים, דוגמת לימודי רדיו, לימודי עיתונות כתואר או כקורס ועוד. עיתונאי יכול להיות גם צלם עיתונות אשר התמחה בתחום – לרבות בעלי ניסיון. קורס עיתונות הוא קורס מבוקש, אשר יוצאים ממנו עיתונאים בכלי המדיה השונים –בתקשורת הכתובה והמצולמת.
|
|
ישנם עיתונאים אשר "נכנסים מן הדלת האחורית" לתחום העיתונות |
|
|
למי יתאים ללמוד להיות עיתונאי?
ישנה דרישה בדרך כלל לשליטה טובה לפחות בשפה העברית. הלימודים יתאימו למי שמעוניין לעבוד בכלי התקשורת, למי שמעוניין להתנסות בכתיבה עיתונאית – איך לכתוב כתבות, ראיונות וידיעות. תחום העיתונות הכתובה או המשודרת יכול להתאים גם לעוסקים לא רק בנושאים חדשותיים – אלא גם בספורט, אופנה, משפט, חינוך וכל מה שהעיתונות מציגה.
לימודי תעודה בעיתונות – היכן ניתן לעשות?
לרוב, לומדים את התחום במוסדות הלימוד האקדמיים, כשאלו מאפשרים מפגשים עם אנשי תקשורת שונים, סיורי שטח בנושאי הלימוד הרלבנטיים, התנסות מעשית והגשת פרויקטים בעולם העיתונות ובתחומים משיקים לעולם זה, לרבות בעריכה, בתקשורת שיווקית, בעיצוב גרפי וביחסי ציבור.