האמנות המשמשת ככלי ביד החינוך מציירת עולם חופשי ויצירתי יותר, שמייצר קשת רחבה מאוד של פתרונות חינוך ולמידה. מסיבה זו יש יותר מסגרות חינוך שמשלבו את הכלי הזה בחינוך המיוחד ובחינוך הפורמאלי.
הטמעת שימוש באמנות כחלק מתוכנית הלימודים היא גישה חדשנית יחסית, שעדיין באיבה ועתידה להתפתח, ויש האומרים ששילוב האמנות בחינוך הוא האמנות עצמה. חינוך ילדים הינה משימה מאתגרת, ומעלה שאילתות רבות בתחילת הדרך וגם לאורך מהלכה – לרבות השאלה – היכן בעצם מסתיים החינוך? החברה קובעת כיצד לחנך ולעצב את דמותו של הילד בניסיון להקיף תחומי חיים רבים, כשעל מנת להטמיע את הידע ואת המסרים ניתן להיעזר גם ביצירה ככלי מתווך ומכוון לעבר מציאות, כאשר המציאות הנוכחית היא הידוע והמוכר, ואילו המציאות העתידית עשויה להתעצב בהתאם.
|
|
שילוב אמנות בחינוך-דרך חדשה להבין את נפשו של הילד. |
|
|
שימוש באמנות ככלי ביד החינוך
לכל תלמיד ותלמידה ה"כפתורים" המיוחדים להם כדי לעורר את ההשראה ולייצר מציאות מסוימת, טובה יותר. האמנות היא כלי שמעודד יצירתיות ואפשרות למציאת פתרונות בצורות שונות, אפשרות לקבל את הקיים ולמצוא כישורים עצמאיים לתלמיד ולמצוא את הגשר לשיחה ולהבנה עמוקה יותר, וגם למצוא את אפיקי הפעולה הטובים יותר. האמנות מאפשרת מודעות תפישתית גבוהה, התפתחות חברתית ביחד עם המנחה והקבוצה, פיתוח יכולות אינטלקטואליות ועוד יתרונות שהופכים אותה לכלי ההבעה הטבעי והמועיל שבנמצא.
להכניס את האמנות לבית הספר בכלל ולחינוך בפרט
השיח האמנותי יכול לבוא לידי ביטוי גם בציור ובאמנות שהיא חזותית, וגם באמצעים יצירתיים אחרים, כמו למשל ריקוד, תנועה ופיסול, תיאטרון ומשחק, כתיבה יוצרת, שימוש במוסיקה ועוד. כבר בגיל הרך ניתן למצוא מורים ומטפלים שמדריכים באמנות ותוך כך מעצבים את דמות העולל הגדל, וכן ישנם מורים ומדריכים גם בגילאים הבוגרים יותר שמשלבים את האמנות באמצעות B.A. בחינוך וגם תואר שני בתרפיה באמנות, או שישנם קורסי העשרה למי שכבר מצוי בתחום ההוראה.
B.Ed באמנות בחינוך
בתואר ראשון לאמנות בחינוך, הלומדים רוכשים ידע עיוני וגם מתנסים בעצמם בהפעלות של עמיתים ללימודים. לומדים מישורי אמנות שונים – ציור ופיסול, רישום ועיבוד תמונה באופן ממוחשב, צילום ותוכנות לעיבוד ולריטוש תמונות, לומדים מתודות שונות בחינוך, תורת הצבעים, שימוש בטקסטורות שונות והתאמה של הכלים וסביבת הלימוד לתלמידים, דידקטיקה להוראת התחום, נפגשים עם יצירות אמנות שונות, יוצרים משימות מותאמות לקהל היעד ואיך לערוך מערכי שיעור רב שנתיים.