שיווק בין לאומי הוא מושג הכולל תחתיו הליכים שונים אשר דורשים זמן והבנה בכל אחד מהם – כדי לנהל את התהליך באופן חסכוני, יעיל ושיגשים את המטרה. למשווק הבין לאומי נדרשות מיומנויות תקשורת בינלאומיות.
המרכזים השיווקיים שבמדינה אחת קרובים לשניה הרבה יותר ממה שהעין מסוגלת לראות, ומן המרחק הפיזי המפריד ביניהם. העולם הפך לגלובאלי ופועל על פי שיטות מוסכמות או מקומיות אותן יש להכיר ובהן להתמצא. פעמים רבות, שוק של מוצר שקיים באזור גיאוגרפי אחד הוא דווקא שוק חיצוני למדינה ודורש יצוא. פניה לשווקים בין לאומיים מצריכים אסטרטגיית מכירה, עבודה מול גורמים מתווכים, ועם מחסנאים, חברות תעופה וספנות, לוגיסטיקה להעברת המוצרים והשירותים בזמן וביצוע תחרות מועילה מול עסקים מקבילים.
|
|
העולם נהיה גלובלי ולכן כיום השיווק הוא עולמי ולא לוקאלי. |
|
|
מי עוסק בשיווק בין לאומי?
העוסקים בשיווק בין לאומי הם אלו שלמדו בקורס ייבוא ייצוא או בקורסי המסחר הבין לאומיים למיניהם שמוצעים במכללות ובאוניברסיטאות השונות. אלו יכולים להיות גם בוגרי קורסים בניהול עסקי, בעלי עסקים ומשווקים מקומיים שמעוניינים להכנס למעגל המכירות הבין לאומי וכן לאנשי שיווק מנוסים ומשופשפים בתחום הקניינות והמכר.
איזה ידע דרוש כדי לעסוק בתחום?
כפי שנלמד במרבית הקורסים, חשוב להכיר את המושגים הבסיסיים הבין לאומיים, היכרות עם אזורי סחר בין לאומיים, עם ההשפעות התרבותיות, המשפטיות (מקומיות או בין לאומיות) והמנהגים העסקיים, עם סוגי השווקים – היכן השווקים מפותחים יותר ורוויים והיכן הם מפותחים פחות ו"צמאים" לתחרות ולפיתוח, איך להגדיל את קהל הלקוחות הקיים ואיך לצבור קהל לקוחות חדש.
מה זה שילוח בין לאומי?
שילוח בין לאומי הוא התחום שעוסק בייבוא ובייצוא בין מדינות שיש ביניהן אמנות והסכמי פעילות, תחום שבו משנעים את הסחורה ממקום למקום עד ליעד – ולעתים הלוגיסטיקה מצריכה מעבר בין מדינות אחדות על אף שהמיקום הגיאוגרפי קרוב. הלוגיסטיקה כוללת את אופן הובלת המוצרים – בין אם בשינוי ימי, אווירי או יבשתי.
האם חייבים רישיון לעיסוק בתחום?
על מנת לייבא סחורה באופן יעיל ומסודר, יש צורך במשלח בין לאומי ובסוכן מכס. משלח סחורות שהוא גם משווק אותן נדרש לעמוד במבחני הסמכה מטעם רשות הרישוי ורישיון לשילוח בין לאומי. משלח בין לאומי יכול לייעץ למתחילים ולאחרים בתחום האריזה, הסימון והטיפול בה, הכנת מסמכים ופוליסות ביטוח, איתור שטח פנוי ברכבי שילוח והובלות ואיחוד משלוחים וטיפול בתשלומים לגורמים השונים.