העסקת הסייעות לפי חוק החינוך המיוחד נקבעת על פי חוזר המנכ"ל המתעדכן, ובין הנושאים המעודכנים שם הם שיטות ההוראה במסגרות החינוך המיוחד, האחראי על העסקת הסייעות לחינוך המיוחד ועוד. התעודה הניתנת בתחום תהיה מאת מוסד הלימודים – תעודה שתאשר עמידה בכל המטלות הפדגוגיות.
ישנו עניין לייצר מענה למקצועות בתחום החינוך, אשר חשיבותו הולכת ועולה לצד הידע המצטבר, היקפי ההשקעה בו והטכנולוגיה המסייעת. בשנים האחרונות נוצר ביקוש רב – ביקוש במסגרות חינוכיות שונות בגנים ובבתי הספר. הצורך האמיתי בשטח החל להתייצב לאור מסלולי ההכשרה המותאמים לתחום והתקינה מצד משרד החינוך, תוך תמיכתו של משרד החינוך במימון ההעסקה של הסייעות ביחד עם סיכום מול המועצה המקומית בה נמצא מקום עבודתן. החוזה מונה בין היתר גם העסקת סייעות במסגרות של חינוך מיוחד גם בחופשת הקיץ ובחופשות החגים על פי חוק החינוך המיוחד.
תפקידיה של הסייעת
סייעת או סייע כיתתי, סייע תגבור מוסדי או סייע לתלמידים משולבים יעזרו למורה ולגננת בהכנה של החומר הדידקטי, יסייעו בלימודי החינוך הפרטניים על פי הנחיית המורה או הגננת, יסייעו בהקניית מיומנויות למידה לפי הנחיית הצוות החינוכי, הנהלת בית ספר והצוות הפארא – רפואי, ידאג להיגיינה ולניקיון האישי של הלומד, יסייע בניידות לתלמידים המתקשים בכך, יסייע בטיפוח הקשרים החברתיים וישגיח על הפעילות בשעת הפעילויות בחצר ובכיתה, יקבל את הלומדים בבואם למוסד הלימודים ויביאו אותם לכיתות ועוד תפקידים מסוג זה.
|
|
גם למי שיש מוגבלות או שייך לספקטרום האוטיסטי, מגיע להשתלב במערכת החינוך. |
|
|
מטרות ההכשרה בתחום
חוק החינוך המיוחד נכנס לתוקפו, ויחד עם זאת, סייעים רבים שולבו במערכת החינוך – בין אם לאחר הכשרה מקצועית מוקדמת או בין אם ללא מיומנויות מקדימות ורקע כלל. סייעים בחינוך המיוחד נחשבו ל"בלתי מקצועיים" עד לפרסום דו"ח דורנר, בו עלה הצורך לכוח אדם מקצועי ואיכותי למערכת החינוך – כך שיקבל הכרה חברתית וציבורית בתחום מקצוע הסייעות באמצעות קורס סייעות לחינוך המיוחד – שיועבר על ידי אנשי מקצוע רבים מן התחום.
ההכשרה בתחום
ההכשרה לתחום הסייעות לחינוך המיוחד מתאימה גם לחסרי ניסיון בתחום בדרך כלל, כל עוד תכני הקורס נלמדים מן היסוד ואליהם מצטרפת הכשרה מעשית יישומית. תכני הקורס יכולים להשתנות בין מוסדות הלימודים ולהיות מבוא לחינוך המיוחד, הכרת לקויות מורכבות – אטיולוגיה ומאפיינים, נכויות מוטוריות לפי התפקוד ורצף הגיל, שיטות טיפוליות עבור ליקויי למידה שונים, שיטות לעבודה וגישות, העבודה בצוות, עבודת הסייעת, התאמה של תוכניות התערבות וסוגי בעיות או קשיים שחווים הלומדים.
לקריאה נוספת בנושא..
הכשרת סייעות לחינוך המיוחד
סוגי הכשרות למטפלות