מהפכת האינטרנט שהתרחשה בארץ ובעולם באמצע שנות ה-90, בישרה גם על מהפכה של ממש בתחום השיווק, הפרסום ויחסי הציבור. ענף הפרסום אימץ לאורך השנים את כלי תקשורת שונים ומגוונים כגון: הטלוויזיה, הרדיו, העיתונים ושלטי החוצות, כאשר בנוסף להם כיכבו שיטות פרסום מסורתיות מימי קדמא דנא, שיטות אשר דרשו השקעה מרובה וזמן רב, אך התבססו על פיתוח קשרים (נטוורקינג), יחסי ציבור בינאישיים, מבצעים ועוד. רשת האינטרנט הצריכה שיטות מחשבה שונות והבנה טכנולוגית חדשנית, דבר שנתן "פוש" לאלו אשר בחרו לפרסם ראשונים באמצעות הנתיב זה – ו"נאלצו" לעבור את גלגוליו השונים..
אז מה בעצם היתרון המשמעותי של האינטרנט לבעלי העסקים בישראל?
היתרון המשמעותי ביותר בדרכי הפרסום השונות ברשת האינטרנט גלום בצמצום הפערים הכלכליים בין החברות הפועלות במשק. כל בעל עסק יכול להציג את מרכולתו ברשת האינטרנט באופן המאפשר לו להתחקות אחר קהל היעד ובאופן שמאפשר לו לטשטש זהויות. כך, כל בית עסק קטן הופך ל"מפלצת" ברשת, ממש כאילו היה רשת חנויות גדולה הפזורה לאורך המדינה. בעל עסק לממכר מוצרי דיו הממוקם בבית שאן לדוגמא, (עיר קטנה מדרום לכנרת) ואשר פנה עד כה בעיקר לתושבי בית שאן והקיבוצים בסביבה, יכול מעתה למכור את מרכולתו גם לאלו המתגוררים באילת, בתל אביב ואפילו אל מעבר לכם.
אז מה בין המהפכה עליה דיברנו עד כה לבין הקורס לקידום אתרים?
אוקיי, עכשיו הגענו אל לב ליבו של העניין, התשובה עליה נתבקשנו לענות במאמר זה. כפי שציינו, אפיקי הפרסום והשיווק ברשת האינטרנט מגוונים ומפוצלים, בין שלל הדרכים והאמצעים לשווק את בית העסק שלכם, יש לציין את תחום קידום האתרים, תחום אשר מתבסס על אופן מידרוג האתרים המבוצע על ידי מנועי החיפוש השונים – כאשר במרכזם יש לציין את מנוע החיפוש של גוגל (בישראל הוא פועל כמעט באופן בלעדי). המידרוג הפך את היוצרות ואיפשר לאותו בעל עסק קמעוני למוצרי דיו וטונרים הממוקם בבית שאן, להיות מדורג מעל בתי עסק ענקיים כאופיס דיפו – חשוב לומר שעד כה, לאור השתלשלות העניינים, ניתן להבחין בראשוניות של בתי העסק הקטנים – אלו אשר השכילו להבין את התחום לפני האחרים ואשר בחרנו להקדיש זמן ותקציבים רבים לצורך העניין. בתי עסק מסורבלים בדרך כלל נטו להצטרף אל מרוץ האתרים מאוחר מאוד.
אז למי מיועדים אותם קורסים לקידום אתרים?
התשובה על כך מסובכת ופשוטה כאחד. באופן כללי ניתן לומר כי הקורס מתאים הן לכל עצמאי ובעל עסק בישראל והן לאלו הרוצים להשתלב באופן מקצועי בענף השיווק באינטרנט. על אלו הרוצים להשתלב כמקדמי אתרים שכירים או עצמאיים בתחום השיווק באינטרנט, אין צורך להרחיב. אך הקביעה כי הקורס הינו ערך מוסף מאוד חשוב לכל בעל עסק עצמאי – יכולה להיתפס כקוריוז. על זה נרחיב ונאמר ראשית כי "מקדי האתרים הטובים ביותר בארץ הינם בעלי העסק עצמם ולא ספקים חיצוניים.
כיצד ניתן לקבל את הטענה הזו?
מספר רבדים לעניין – ראשית כל יש לומר כי שירותי קידום אתרים הינם יקרים מאוד ובדרך כלל אינם מצדיקים את שכר הטרחה אשר משולמים למקדמים עצמם. התוצאות בדרך כלל אינם משביעות רצון – דבר שאותו ניתן למדוד על ידי מספר הסכסוכים, הריבים והקונפליקטים המתגלים בין המקדמים עצמם לבעלי העסק. חלק נכבד מאותם סכסוכים נגמר בין כותלי בית המשפט. הטענה המרכזית מתרכזת סביב היכולת של בעל העסק להכיר באופן מדויק "פי כמה" את קהל לקוחותיו ואופן התנהלותם מכל מקדם אתרים כזה או אחר. אין כבעל ניסיון בנושא זה. לאותם בעלי עסק מידע רב על: חווית הקנייה של קהל היעד, המיצוב של המוצר או השירות אותו הוא מציע, הכדאיות הכלכלית של כל מוצר המוצע, השפעות של חילופי עונות, השפעות של ימים ושעות במהלך היום, התנהלות יעילה בזמן מיתון ועוד.
אז אם כן מה היא המלצתנו?
אנחנו לא ממליצים לכל אחד ואחת כמובן להירשם לקורס – אך במידה ואתם "בעל עסק" או אחראי על השיווק והפרסום בעסק – כדאי מאוד שתשקלו את ההרשמה לקורס. הפחד, החשש והפער הטכנולוגי עומדים בדרך כלל כסייג לאותם אנשים – דבר שעליו יש להתגבר על ידי גישה אסרטיבית של "בוא נבדוק, בוא נראה". קראו על התחום, חקרו אותו, - הרי בחיים הכול ניסוי ותעייה.