מושג המרקום החל דרכו בעולם ההי טק וכעת ניראה כי הוא מתפתח גם לכיוונים וענפים אחרים ואף לאחרונה חדר לתחום מוצרי הצריכה. מרקום למעשה מתייחס לממשק של החברה לעולם החיצון שעוטף אותה.
מושג המרקום מוכר היה עד עתה בעיקר לאנשים שעוסקים בתחום ההי-טק, לאנשים אחרים שמגיעים מענפים אחרים המושג פחות מוכר ולעיתים ניראה זר לחלוטין .למעשה מרקום הינה מילה שמגיעה מהמילה האנגלית, marketing communication, כלומר תקשורת שיווקית. כיום חברות כלכליות רואות חשיבות רבה עד מאוד לקיומה של פונקציה זו בחברה עסקית, פונקציה שתרכז את כל הפעילות התקשורתית שיווקית של העסק על כל גווניה השונים. פונקציית המרקום עושה סדר בדברים, ובאמצעותה מצליחה החברה להציג קו ומסר אחידים העונים על אסטרטגיה ברורה תוך כדי שילוב שיווק, מכירות ופרסום יחדיו.
|
|
מושג המרקום החל דרכו בעולם ההי טק וכעת ניראה כי הוא מתפתח גם לכיוונים וענפים אחרים. |
|
|
במה עוסקת תקשורת שיווקית ?
כשמה היא, תקשורת שיווקית עוסקת בכל מה שקשור לשיווק. יחסי ציבור, קשרי חוץ, פרסום, הפקת ארועים, פעילויות של קידום מכירות, הפקות דפוס ארועי יחסי ציבור ועוד. מנהלי המרקון לרובכפופים לסמנכל השיווק של החברה ותפקידם לנתב ולהוביל את המשאבים השונים לפעילויות שתחת אחריותם. כיום יש מספר דרכים לעשות זאת וכל חברה בוחרת את הדרך הטובה ביותר בעבורה.
דרכים למרקום
הדרך הראשונה היא כזו בה מנהל המרקום אחראי על כל הפעילות המגוונת, בדרך כלל חברות קטנות פועלות בצורה כזו כאשר התקשורת השיווקית שלהן עדיין קטנה מנהל המרקום מצליח להשתלט על הכל לבדו. הדרך השניה, היא כאשר מנהל המרקום מרכז את כל הפעילויות על ידי בעלי תפקידים אחרים ממחלקות שונות, בדרך השלישית מנהל הפרסום שוכר שרותי חברה אחרת, כלומר מיקור חוץ. ספקים חיצוניים כמו משרדי יח"צ, פרסום וכדומה אמונים על הליך המרקום של החברה. תופעה זו הובילה בשנים האחרונותךהתרחבות חברות ומחלקות שמתמחות ביח"צ וכדומה. הדרך האחרונה שבה מעט חברות נוקטות היא שכירת מנהל חיצוני מחברה שמתמחה בתחום שיהיה אמון על כל המרקום בחברה.
אחריות מנהל המרקום
למעש מנהל המרקום אחראי על כל התקשורת המתבצעת מול קהלי יעד שונים ותפקידו הוא להעניק את הטיפול המתאים לכל קהל יעד תוך שימוש בכלים המתאימים לכך. מנהל המרקום עובד מול, עיתונאים, אנליסטים, עובדי חברה ועובדים פוטנציאליים, בעלי המניות והציבור הרחב. כחלק מתפקידו אחראי מנהל המרקום על תערוכות וארועים שיווקים שונים. עליו להחליט באילו ארועים להשתתפף, כיצד להציג את החברה וכדומה. לסיכום מרקום הינו תפקיד מגוון שנוגע במגוון רחב מאוד של תחומים ודורש יכולות שיווקיות רבות.